Nasza szkoła dołączyła do ogólnopolskiej inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej - „Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej”. Dajemy w ten sposób wyraz zrozumieniu, jak ważne jest tworzenie bezpiecznych miejsc nauki i budowanie relacji opartych na szacunku.

Akcja rozpoczęła się 29 września i oficjalnie potrwała do 3 października br. Jednak
jej założenia i różne działania z tym związane będziemy realizować przez cały rok szkolny,
a Tygodnie o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej” mają mieć charakter cykliczny.
Na stałe wpisany w szkolny harmonogram. „Czwórka” wyraziła swoje poparcie
dla inicjatywy poprzez zorganizowanie w każdej klasie lekcji przypominającej w ramach
naszej szkolnej akcji „Stop przemocy: zastopuj, ostrzeż, zgłoś” oraz przygotowanie Drzew
Życzliwości.
Szkolny projekt „Stop przemocy: zastopuj, ostrzeż, zgłoś” dotyczy przeciwdziałaniu
przemocy rówieśniczej wśród uczniów, poprzez rozpoznawanie przejawów przemocy
i nabywanie umiejętności przeciwstawiania się jej. Uczniowie otrzymują narzędzie
do radzenia sobie z codziennymi przekroczeniami, jakich doznają w szkole. Wyrażenie
sprzeciwu, postawienie granicy, stawanie po swojej stronie powoduje poczucie sprawczości –
kluczowe dla zdrowia psychicznego. Przypomnijmy, że wyodrębniona na podstawie badań
triada kryzysu psychicznego u dzieci i młodzieży składa się z poczucia samotności, skrajnie
niskiej samooceny oraz właśnie niskiego poczucia sprawczości.
Z kolei Drzewa Życzliwości zostały wykonane w klasach, aby zastąpić przemoc
– życzliwością i empatią. Uczniowie losowali imiona koleżanek i kolegów, a następnie
zapisywali na karteczce – listku miłe zdanie o wylosowanej osobie. Takie samo drzewo
wykonali również nauczyciele.
Jak podaje MEN, badania pokazują, że 44% młodych osób doświadczyło przemocy
psychicznej, a 48% przemocy fizycznej. Coraz częściej przybiera ona formy wykluczania,
hejtu w internecie czy szantażu. Dlatego tak istotne jest, by rozmawiać o tym, jak
rozpoznawać zagrożenia, jak reagować, gdy dzieje się coś złego i jak budować zdrowe relacje
w szkole, Dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych MEN przygotowało szeroki
wachlarz materiałów, w tym cykl scenariuszy „Pierwsza pomoc dla zdrowia psychicznego”
dla różnych klas, ebooks i broszur na tematy cyberprzemocy, bullyingu czy radzenia sobie
ze stresem, a także materiały rozwijające umiejętności społeczne, asertywność i sztukę
komunikacji. Do dyspozycji są też liczne plakaty, ulotki i grafiki ułatwiające promowanie
kultury szacunku i bezpieczeństwa. Zaproponowane scenariusze i akcje profilaktyczne można
wykorzystać zarówno podczas Tygodni, jak i przez cały rok szkolny. Pakiet materiałów jest
dostępny na stronach Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji i może
z niego korzystać całe środowisko szkolne - nauczyciele, wychowawcy, psycholodzy
i rodzice, by wspólnie wspierać dzieci i młodzież w rozwijaniu kultury szacunku oraz
bezpieczeństwa. BM



